Den växande populariteten för padel har fått sporten att dra till sig stora investeringar och ny kommersiell uppmärksamhet. Men dess splittrade natur har utlöst ett krig som utkämpas mellan rivaliserande turnéer, spelare, och aktörer på marknaden. Det ökade intresset för padel av olika föredrar bidrar naturligtvis till att utveckla sporten och ge den större ekonomiska förutsättningar att mogna och växa.
Vad är padel?
Padel skapades i Mexiko 1969 och är i huvudsak en hybrid av tennis och squash som vanligtvis spelas i dubbelspel på en sluten bana. Poängsättning är detsamma som traditionell tennis, även om banan är cirka 25 procent mindre. Bollar kan spelas utanför banans väggar – liknande squash – och solida, stränglösa fladdermöss används snarare än racketar.
Är det populärt?
Padel har anammats i Spanien och andra spansktalande länder, inklusive Argentina och Chile. Sedan dess har fler länder i Europa och Mellanöstern spelat det, framför allt i Frankrike, Italien, Qatar och Förenade Arabemiraten (UAE). Padelbanor kan också hittas i USA, såväl som asiatiska länder som Kina, Japan, Singapore, Thailand och Indien.
På en konkurrenskraftig nivå etablerades Padel Pro Tour ursprungligen 2005. Idag är den mest kända turneringen World Padel Tour (WPT).
Padel har väckt intresset hos flera stora sportpersonligheter. Liverpools manager Jurgen Klopp har installerat banor på klubbens träningsplan, medan sådana som Lionel Messi, Mohamed Salah, David Beckham och Rafael Nadal också sägs vara stora fans.
Enligt International Padel Federation (FIP) är sporten en av de snabbast växande i världen och har mer än 25 miljoner spelare, en siffra som har fördubblats under de senaste fem åren. Det globala styrande organet tillägger att deltagandet är lika uppdelat mellan män och kvinnor, och spänner över alla åldrar och bakgrunder. Organisationen hävdar också att padel är tvåa efter fotboll när det gäller popularitet i “flera territorier”.
Dessutom har sportens ökande fart fått FIP att driva på att inkluderas vid de olympiska spelen i Los Angeles 2028.
Vem backar upp sporten?
Flera idrottsstjärnor har satsat på sporten. Zlatan Ibrahimovic har, utöver alla sina företag och samarbeten med varumärken såsom Nike fotbollsskor inrättat en egen padelanläggning som en del av arbetet med att etablera spelet i sitt hemland. Frankrikes vinnare av världscupen Zinedine Zidane har också sina egna padelbanor för spelare att använda.
Andy Murray var själv involverad i en finansieringsrunda för GBP 1,3 miljoner (1,7 miljoner USD) för Edinburgh-baserade Game4Padel, som vill utveckla ett brittiskt nätverk av spelanläggningar.
Utöver det är det här saker och ting blir lite mer komplicerade. Fram till i år var WPT fast etablerat som sportens största dragningskraft och hade de bästa spelarna under sin överinseende. WPT, som drivs av det spanska ölföretaget Estrella Damm, är dock inte officiellt reglerat av FIP, till organisationens frustration.
En allsmäktig omvälvning kom när Qatar Sports Investments (QSI), mest känd som ägaren till franska fotbollsjätten Paris Saint-Germain (PSG), kom ombord som investerare i FIP.
Samma dag tillkännagav WPT att den spanska mediebyrån Mediapro hade köpt medierättigheterna till turnén i ett flerårigt avtal.
Kretsen anlitade också byrån för att öka sin internationella expansion när den fortsätter sin säsong 2022, som började i februari och kommer att innehålla 24 evenemang i 13 länder.
Resurserna hos QSI, vars president Nasser Al-Khelaifi är en angelägen padelsupporter, har gjort det möjligt för FIP att skapa en ny global turné. Officiellt kallad Premier Padel, minst tio turneringar är schemalagda för var och en av 2022 och 2023, vilket ökar till över 25 per år till 2024. Turnéns första stora evenemang hölls i Doha från 28 mars till 2 april med en prispott på €525 000 ( US$579 000), vilket FIP säger är ett rekord för en padelturnering.
I ljuset av QSI:s engagemang har stridslinjerna tydligt dragits upp. FIP har inte gjort någon hemlighet av sin önskan att Premier Padel ska ersätta WPT som sportens främsta tävling. Handskarna är av, och WPT anklagas för att binda spelare till sin privatägda turné, som kritiker har beskrivit som en stängd liga som betalar idrottare ynka summor och är mer intresserad av att marknadsföra öl.
En potentiell stötesten för Premier Padel ligger i utmaningen att befria fler av sportens elit från deras kontrakt med WPT. Som ett resultat av detta lämnade FIP och Padels Professional Players Association (PPA) tillsammans ett klagomål till Europeiska kommissionen i februari.
Paret har anklagat WPT och Estrella Damm för att bryta mot EU:s konkurrenslagstiftning genom att binda spelare till “olagliga exklusiva kontrakt”, förhindra deltagande i andra turneringar, erbjuda “ingen beslutanderätt” och hota med “stora böter, rättstvister och påföljder’. FIP och PPA vill att övergångsåtgärder ska vidtas – de starkaste rättsliga åtgärder som är möjliga i denna situation. Ett kartellmål mot den åtalade övervägs också.
Spel på padel
Bara för några år sedan, omkring 2019, fanns inga möjlighet att betta på padel. Detta har idag förändrats. I takt med att industrin har växt har många spelbolag och mobila casinon sett en stor möjlighet att bredda sitt utbud och få nya kunder. Idag finns det ett stort antal spelbolag där man kan betta på padel, där den största turneringen är World Padel Tour. I takt med att allt fler aktörer kommer in i industrin innebär det att mer pengar kommer in i padelindustrin vilket tillåter den att mogna och få nya förutsättningar att utvecklas.
Padelindustrins utveckling
Padel vinner inte bara popularitet i Europa, Latinamerika, Indien och Mellanöstern. Förenade Arabemiraten och Egypten har nu flera padelbanor och faciliteter.
Avsevärt 2014 gick padel om tennisen för att bli Spaniens näst största deltagande sport efter fotboll, enligt World Padel Club. Experter uppskattar att över sex miljoner människor för närvarande spelar padel i Spanien. Marbella kallas också kärleksfullt “padelns Mecka”.
Denna tillväxt har inte gått obemärkt förbi, ett stort antal nya och ännu inte lanserade varumärken dyker upp för att betjäna padelmarknaden.
Sedan tidigt 90-tal har padel i Spanien främst utvecklats på tennisklubbar; intressant nog uppskattas det nu att bara 25 % av de totala padelbanorna är belägna på tennisarenor.
Under det senaste decenniet har dedikerade padelställen skapats av entusiaster som småföretag. De senaste trenderna tyder dock på att de mindre padelklubbarna, definierade som de med mindre än 4-banor, nu börjar gå i konkurs. Detta beror på en mättad marknad. Den hårda konkurrensen mellan arenor har resulterat i ett priskrig som oundvikligen har drivit ned domstolsbokningspriserna till en rekordlåg nivå, medan månadshyrorna på lager ser ut att öka.
När padelindustrin mognar och blir mer global är det de mer etablerade ställena med en hållbar affärsmodell som vanligtvis överlever, som med mer traditionella sporter. Detsamma kan sägas om de hundratals padelmärken som en gång översvämmade marknaden; de mer välrenommerade varumärkena, de kända namnen med större infrastruktur, stabilitet och erfarenhet, är de som kommer ut i toppen.
Särskilt för arenor i Spanien och senast Portugal, rekommenderas minst 6-paddelbanor som en tumregel. Detta uppmuntras nu på alla padelprojekt, för att ett projekt ska uppnå någon form av hållbarhet och eller ekonomisk avkastning.
Sverige har upplevt den snabbaste tillväxten de senaste åren, där man uppskattar att endast 10% av de totala padelbanorna är belägna på tennisarenor. Padelutvecklingen har skett blixtsnabbt, och det är tack vare de många svenska entreprenörer och entusiaster som direkt investerar i banor, klubbar och till och med franchise-affärsmodeller. Många av dem stöds av kändisar. Till exempel har den senast skapade padelanläggningen i Sverige precis öppnat i sin huvudstad med 20 banor inomhus!