Kan man Spela Padel Gravid? Är det Säkert?

Om du är en padelfantast och blivit gravid undrar du säkert om man kan fortsätta att spela padel.

Svaret på den frågan är att det beror på en rad olika faktorer såsom hur erfaren du är, hur långt in i graviditeten du är, hur van du är med fysisk aktivitet, ålder med mera.

Vi har tidigare diskuterat om man kan spela tennis gravid och tittat på vad experterna säger. Svaret för padel är ganska lika av uppenbara skäl, men det finns variationer och padel och tennis som sporter vilket gör att svaren inte blir identiska.

Först och främst, innan du ägnar dig åt någon som helst sport under graviditeten är det rekommenderat att du alltid konsulterar din läkare först och främst följer råden du får därifrån. Denna artikel är främst ämnad som vägledande och en sammanfattning vad flera av experterna säger.

Spela padel som gravid

För att kort svara på frågan kan du spela padel gravid, men de allmänna råden är att du enbart bör spela padel tidigt i graviditeten, alltså under de första få månaderna. Efter detta bör du helst undvika att spela matcher i padel som kan vara både påfrestande och spelas i ett högt tempo.

Rådet är dessutom att om du aldrig har spelat padel tidigare bör du undvika att spela, oavsett hur tidigt in i graviditeten du är. Även om det är bra att motionera och röra på dig under graviditen är inte alla aktiviteter ideala.

Eftersom att padel kan vara så intensivt och krävande med plötsliga rörelser är det därför inte den lämpligaste aktiviteten att ägna dig åt när du är gravid (tyvärr!). När du är gravid kan du börja märka att du blir tröttare och långsammare, och i detta fall är det lämpligt att ta det lugnare när du spelar, även om du väljer att spela.

Till att börja med är det viktigt att alltid värma upp innan du spelar och sedan varva ner efter du har spelat.

Om du väljer att spela padel när du är gravid kan du göra det under de första månaderna på ett försiktigt sätt. Undvik att hoppa och utöva plötsliga rörelser. Så länge du utövar sporten i ett lågt tempo kan du fortsätta spela padel en bit in under graviditeten. Det är speciellt viktigt att du tar det försiktigt så att du inte ramlar och skadar dig (och eventuellt fostret). Det är dessutom viktigt att du dricker mycket vatten och inte överhettas genom att spela i stekhet sol mitt på dagen. Om du känner dig yr eller illamående bör du sluta omedelbart.

Som med alla sporter bör du lyssna på din kropp, speciellt under graviditeten. Om du känner dig utmattad eller ett obehag bör du sluta spela. Du får helt enkelt lyssna på din kropp och spela med försiktighet, men undvika sporten längre in i graviditeten.

Den goda nyheten är dock att även om du inte kan fortsätta spela högintensiva padelmatcher kan du göra andra övningar för att hålla igång ditt padelspel så att du känner dig varm i kläderna och kan börja spela relativt fort efter födseln. Till exempel kan du träna lättare slag mot en vägg eller en kompis, eller träna teknik och bollplacering genom att inte spela mot en motståndare, men att ha ett antal bollar som du slår.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fynda Padelutrustning på senaste Kampanjerna!
Fynda Padelutrustning på senaste Kampanjerna!