Varför Padeltennis är Bra för Din Hälsa [Hälsofördelar Padel]

Det finns många fördelar med att spela padeltennis. Inte minst är padel en rolig umgängessport, men en annan viktig fördel är att padeltennis är bra för din hälsa.

Att spela padeltennis är en fördelaktig sport för alla sportutövare.

Padel är en bra aktivitet utan aggressiva rörelser, lämplig för att hålla sig i form och som kan utövas av hela familjen och folk i alla åldrar. Det är därför padel är populärt både bland unga och gamla.

I grund och botten är reglerna för padel likt reglerna i tennis, även om det finns några väsentliga skillnader:

  • Väggarna som avgränsar ändområdet är en del av spelområdet, så om bollen studsar av dessa väggar kan den spelas
  • Mindre racketar och en platta full av hål används istället för strängar
  • Bollen som används kan vara mycket mjukare än tennis, eller densamma: det beror på typen
  • Spelplanens storlek är mindre än hälften av en tennisbana.

Padel erbjuder en mängd olika hälsofördelar, och det är precis vad vi ska titta närmare på i denna artikel.

Hälsofördelar med padel

Padel, likt vilken sport som helst, ger många hälsofördelar. När det gäller padel förbättrar vi inte bara vårt kondition och bränner kalorier, vilket hjälper oss att komma i form, utan vi förbättrar också vår koordinering av rörelser, vår smidighet och våra reflexer medan vi bygger vår kropp. Eftersom padel är primärt en aerob sport hjälper det oss att förbättra vårt kardiovaskulära system och förebygga eventuella hjärtsjukdomar.

Dessutom är skador mindre vanliga än i många andra sporter eftersom det tränar hela kroppen och rörelserna är ganska kontrollerade, men ibland kan det orsaka skador på grund av dålig hållning. Det är därför viktigt, som i alla sporter, att värma upp innan du spelar för att vara säker på att våra muskler är förberedda för ansträngningen samt stretcha när vi avslutar paddelspelet.


En social sport som är rolig

Padel är en sport som utövas av män och kvinnor i alla åldrar, tack vare en inte för stor fysisk ansträngning.

Det är mycket lättare att gruppera 4 personer för att spela en omgång padel jämfört med andra lagsporter där det ofta krävs betydligt fler.

Hälsofördelar ed padel för barn

Padel är en sport som liknar tennis, men som är mycket mer aktiv och dynamisk vilket gör det roligare för de små. Padel bidrar till en god fysisk utveckling, vilket är grundläggande i tillväxtfaserna, eftersom den aktivitet som utförs idag kommer att avgöra den framtida fysiska formen. Dessutom kommer vanlig träning i padel att undvika fetma och en stillasittande livsstil.

Men padel producerar inte bara fysisk aktivitet utan också emotionella och psykologiska fördelar, som är grundläggande i dessa tidiga stadier av tillväxt och utveckling. I denna mening låter padelns dynamik barn att samarbeta med varandra och skapa motivation att förbättra spel efter spel.

Här är några av de främsta fördelarna med padel sammanfattade:

  • Förbättrar samordning, smidighet och koordination.
  • Det är ett effektivt läkemedel för att förhindra depression.
  • Hjälper till att undvika muskelatrofi eller kroppsstörningar genom att optimera elasticiteten.
  • Det kräver 4 spelare och är perfekt för att umgås med nya vänner eller en perfekt umgängeskativitet
  • Öka självkänslan och strävan av förbättring.
  • Spelaren får självdisciplin, vilket också är mycket användbart inom andra delar av livet
  • Det förbättrar det kardiovaskulära systemet, vilket minskar risken för hjärtinfarkt eller hjärtsvikt.
  • Ökar styrkan och sänker kolesterolnivån så att du kan bränna upp till 400 kalorier per spel.
  • Det möjliggör frisättning av endorfiner.
  • Det är en avkoppling från vardagen.
  • Det förbättrar kvaliteten på vila och sömn
  • Förhindrar för tidig åldring av kroppen.

Vad är rätt diet?

Vi måste bättre balansera vår dagliga näring och optimera kalorierna innan padeltennisträning.

Först måste vi dock göra en skillnad mellan den dagliga kosten och rätt näring före ett träningspass eller en match.

Kosten är viktig inte bara för prestanda, men även för din hälsa överlag. Det rekommenderas i allmänhet att äta tre timmar före spelet för att ladda glukosmusklerna. Inom de följande två timmarna av spelet måste proteiner med högt biologiskt värde tas.

De positiva effekterna av padeln förstärks om träningen åtföljs av en korrekt dietplan. Här är en serie näringsämnen som du bör inkludera i din kost när du spelar padel:

  • Glukos: den lagras i form av glykogen och är den primära energikällan för muskler och dagliga aktiviteter. Det är en primär energireserv.
  • Proteiner: de är det som kroppen använder för att bygga muskler
  • Vatten: hydrering är viktigt eftersom vatten hjälper till att bli av med gifter och reglerar kroppstemperaturen med svettning.
  • Fetter: detta är den andra nivån energi. Under långvariga ansträngningar eller på tom mage på morgonen, i frånvaro av kolhydrater, drar muskeln till lipidreserver. De är därför viktiga även om de konsumeras i små mängder även om du måste föredra omättade fetter.

Hydrering i padel

Många anser att dricka vätskor före fysisk ansträngning försämrar prestantionen på banan genom att du blir mer svullen och får mer tyngd. Men faktum är att hydrering spelar en viktig roll i välbefinnandet under fysisk aktivitet. Många studier visar att det finns många risker för kroppen vid långvariga ansträngningar, som inte åtföljs av adekvat hydrering. Vattenförsörjning bör inte hoppas över, inte ens under träning. Rådet är att dricka 400/700 ml vatten två / tre timmar före föreställningen och 200/300 milliliter vätska minst var tjugonde minut under padel spel.

Padel och hälsa

Det har visats att dynamisk-aerob träning som padel, om den utförs i måttliga mängder men konstant över tid, kan minska kardiovaskulär risk. I själva verket hjälper denna sport dig att gå ner i vikt samt att sänka blodtrycksvärdena, vilket minskar risken för hjärtinfarkt och hjärtsjukdom.

Aerob aktivitet ökar kroppens efterfrågan på syre, vilket resulterar i ökat arbete för hjärtat och lungorna, vilket gör cirkulationen mycket effektivare. Resultatet är en minskning av hjärtfrekvens och blodtryck, dessutom kräver myokardiet också mindre syre både under vila och stress.

Armen är den del av kroppen som är mest involverad under padel-spelet eftersom spelets skotthastighet kräver kontinuerlig användning med slagbyten på båda sidor. Fördelen är att förbättra koordination och muskulatur. Den muskulära utvecklingen av armarna är fullständig eftersom rörelserna som träffas med racketen är många och alltid olika. Detta gör att du ständigt kan träna inte bara dina armar utan också dina axlar och underarmar.

De andra kroppsdelarna som blir vältränade är benen, där vaderna arbetar mycket snabbt på grund av plötsliga rörelser. Benen och buken är också optimalt involverade. Denna typ av träning låter dig också bränna fett och eliminera överflödigt fett, särskilt det som ligger på mage, ben och höfter.

Till dessa fördelar kan vi lägga till några andra: fysisk aktivitet i padeln bränner fett och sänker kolesterolhalten i blodet; hjälper till att förebygga och kontrollera diabetes; det är utmärkt för att motverka stress och verkar bidra till att minska lusten att röka.

Sociala hälsofördelar med att spela Padel

Vanligtvis spelar spelare padeltennis i par. Dina handlingar på banan kommer att påverka din lagkamrat. Du måste arbeta tillsammans för att vinna. Du kommer också att märka hur padeltennisspelare kommer överens i och utanför banan som bästa vänner. Det är sällsynt när man ser två spelare som inte har något gemensamt.

Det är ett fantastiskt socialt engagemang som ger dig en känsla av ansvar gentemot andra. Dess ökande popularitet öppnar också dörren till att träffa nya vänner och bli älskad för det du gör.

De som spelar spelet känner en stark social koppling som du kan använda för att bygga ditt nätverk.

De psykiska fördelarna med att spela Padel

Att spela padel hjälper dig också att sänka din stressnivå som nämnt. Det fungerar på det sättet för när du spelar distraherar du ditt sinne från att tänka på de saker som irriterar, stressar, och stör dig. När du spelar padel hittar du den perfekta formeln för att koppla bort från omvärlden. Mellan de fyra väggarna kommer du bara att vara dina kompisar och du. Även om matchen är med arbetskamrater hjälper padel dig att inte tänka på något annat och koppla från bekymmer.

Det betyder inte att du undviker ditt ansvar. Men det är ett hälsosamt sätt att hantera ångesten och koppla av genom att släppa spänningen genom fysisk träning.

Dessutom förbättrar padel hjärnas hälsa. Det får dig att tänka på fötterna, förbättrar mental skärpa och stärker neurala anslutningar.

Du utsöndrar också den neurokemiska komponenten i serotonin. Det är hormonet som är ansvarigt för din biologiska klocka, som reglerar din sömncykel. Att spela padeltennis hjälper dig också att reglera din aptit och optimera ditt känslomässiga tillstånd.

Studier visar också att padeltennisspelare åtnjuter en sund självkänsla, mer motståndskraft mot depression och en optimistisk syn. Dessutom, om du lider av humörsvängningar och ilskeproblem, hjälper det att spela padeltennis.

Förbättrar din koordination och reaktionsförmåga

Det är uppenbart. Padel är en sport som kräver koordination och god reaktionsförmåga, så med varje träning kommer du att arbeta med dessa egenskaper, som kommer att förbättras även i de andra aspekterna av din dagliga vardag.

Träna musklerna

Liksom alla sporter kommer övningen med paddel att hjälpa dig att träna muskler, särskilt ben och lår, även om armar, midja och rygg också kommer att stärkas med de olika rörelser som krävs för att spela. En mycket komplett sport för att hålla dig i form!

Hjälper till att stärka hjärtat

Padel är en aerob träning, så som alla andra övningar av denna typ kommer du att göra det på ett måttligt sätt hjälpa dig att stärka och hålla ditt hjärta friskt. Dessutom hjälper det dig att känna dig pigg och trötthet mindre i dina dagliga aktiviteter. När du ändå håller på och skapar ett mer hälsosamt liv, överväg dina rökvanor. Om du är en rökare är detta någonting som inte bara är extremt farligt men också negativt påverkar din kondition. Detta kommer givetvis att leda till att du presterar sämre på banan. Om du har kämpat för att sluta röka men inte lyckats kan du titta på alternativa nikotinprodukter som har visat sig vara effektiva för att hjälpa rökare att sluta. Nikotinpåsar såsom ZYN nikotinpåsar är ett sådant exempel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ongoal välkomnar alla nya kunder med 10% rabatt!
Ongoal välkomnar alla nya kunder med 10% rabatt!