Tennisövningar för Nybörjare – Bästa Övningarna!

Tennis är en enormt populär sport som uppskattas runtom i hela världen.

Om du är ny inom tennis kommer du att inse att det finns så mycket du inte vet om spelet. Och utan grunderna kommer det att bli svårare att utvecklas och att förbättra dit spel. Den goda nyheten är att det finns en mängd roliga övningar som du kan göra för att förbättra din teknik och spel på planen.

Att lära sig övningar är ett viktigt steg när man lär sig grunderna i tennis och också för att utveckla rätt tekniker. Övningar är också viktiga för att utveckla konsistens och självförtroende.

Varje tennisslag representerar en detaljerad process för att sammanföra rätt rörelser för dig att vinna. Oavsett om du använder ett nybörjarracket, mellanracket eller ett avancerad racket, är det viktigt att träna teknik och slag.

I denna artikel går vi igenom de populäraste och viktigaste tenningsövningarna för nybörjare som hjälper dig att

1. Linjeträning

Att köra linjeträning är viktigt av två skäl – det värmer upp dig samtidigt som du lär dig tennislinjernas namn. Tränare ändrar ofta spelets linjer från enstaka rader till dubbla linjer. Att veta hur man tränar linjeträning är också viktigt eftersom uppvärmningen går för att hålla blodet flödande.

Att träna linjer och förändrade riktningar att vara ett sätt att öka uthålligheten för långa matcher också. Oavsett om det är att värma upp, ett sätt att avsluta träningen eller helt enkelt en ledig dag från träning, är linjeträning en mycket effektiv övning.

Såhär gör du: Jogga mot nätet, backa till baslinjen, gå sedan åt vänster mot sidlinjen och jogga tillbaka mot nätet. Sedan backa mot baslinjen och sedan, gå åt höger, jogga tillbaka mot nätet och slutligen backa hela vägen till planens baslinje.

2. Stekpannan

Stekpannan är en av de mest populära tennisövningarna för nybörjare. Denna övning är användbar för för öga-hand-koordination. Medan erfarna spelare ofta förbiser denna övning är det grundläggande för spelarnas framgång.

För stekpannan måste du hålla ditt racket i din dominerande hand – på samma sätt som du skulle hålla en stekpanna. Placera sedan bollen direkt på rackets ansikte och börja sedan sakta flytta racketen uppåt och nedåt så att bollen enkelt kan studsas.

När tennisbollen börjar studsa, se antalet studsar du kan göra. Du kan också tävla med andra spelare för att testa din potential att studsa tennisbollen.

Efter att ha bemästrat detta, prova en variant som innebär att vrida racketen 180 grader mellan studsarna.

Förutom att förbättra din hand-öga-koordination, gör stekpannan dig också bekant med tennisrackets känsla.

3. Dribbling

Dribbling är en annnan viktiga tennisövning. Det är en upp och ner version av stekpannan. För dribblingen måste du hålla racketen i din dominerande hand med tennisbollen i din andra hand.

Släpp sedan bollen framför och slå den mot marken. När du gör detta kommer bollen att röra sig mot marken och sedan studsa upp. Fortsätt att slå bollen tills du får en jämn dribling.

Med tiden kan du ändra hastighet och svårighetsgrad.

4. Backhand och Forehand

För detta drag bör en spelare vara i slutet av tennisbanan och vara placerad i servicelinjens centrum. Denna spelare kan ta backhand eller forehand.

I denna övning förblir tränaren stående utanför centrum och framåt mot den sida som håller bollarna. Tränaren kommer att slänga bollen, den ena efter den andra, så att bollen kan studsa en gång före dig i midjehöjd för att spelaren ska slå rätt slag. Du kan också träna ensam med din personliga tennisbollsmaskin.

När bollkorgen har träffats, och efter att ha räknat antalet bollar som har gått över nätet, byter tränaren till andra sidan, då spelaren byter slag. Du måste hålla reda på antalet bollar som går över nätet.

5. Sida till sida

För denna övning står tränaren på nätets andra sida och uppmanar spelarna att träna på att ta emot och hantera både backhand och forehand. Här är spelarens snabba reaktion viktig och de måste gå i rätt position för att spela. Detta tillåter dig att bli bätttre på att hantera både backhand och forehand slag, och att göra detta utan förberedelse.

6. Bollkast

Om du vill lyckas med tennis bör du överväga att lära dig bollkastborrningen. För denna övning står spelaren i mitten av planen. Tränaren kommer att stå av på sidan och sedan kasta bollen kort till spelaren. Du måste springa mot tennisbollen och sedan slå skottet och springa tillbaka till linjen innan du slår nästa skott. För denna övning måste spelarna ta utmärkt kontakt med tennisbollen, samtidigt som de behåller sin fot.

7. Hit & Catch

Denna tennisövning är utmärkt för nybörjare och även barn. Det innebär att du står vid servelinjens centrum och väntar på dorehand.

För hit & catch måste du stå i servelinjens centrum, halvvägs mellan servicelinjen och nätet med några bollar i handen och i fickan. Tränaren kastar tennisboll direkt till spelarens forehand, och spelaren måste slå tillbaka bollen så att tränaren ska fånga den. Variationen i denna övning innebär att tränaren inte berättar för spelaren om var de ska kasta tennisbollen.

Fördelarna med denna övning är dubbla. Först kommer du att inse vikten av att kunna slå bollen i en viss riktning, och du kommer också att arbeta för att utveckla din hand-öga-koordination.

8. Servens noggrannhet

Om du lär dig att spela tennis måste du lära dig att serva med noggrannhet. Du måste utveckla ett kraftfullt kast. Så, med din korg med tennisbollar, gå ut till servelinjen. Därefter placerar du dig som om du gör dig redo att serva som vanligt.

För att göra serve av bollen till en mindre skrämmande idé måste du serva på servelinjen. Spelaren ska också stå i sluten hållning med botten av korgen som står på marken framför dig. Denna position ger dig en smidig rörelse för en ren frigöring.

9. Kast och block volley

Denna tennisövning innebär användning av salvor och varje spelare håller racketen som om du håller i en hammare. Som spelare måste du vara vid tennisbanans slut. Tränaren står på motsatt sida av servelinjen. Tränaren kastar bollen precis över nätet och spelaren håller racketen på sin sida. Målet är att springa fram till bollen och blocka den.

10. Delade steg

Denna övning börjar med spelaren i mitten av tennisbanans servelinje. I den här övningen böjs spelarnas knän något för att göra spelaren redo för backhands och forehands. Och för att slå bollen framåt måste spelaren gå framåt på sin motsatta fot och sedan slå bollen. När du behärskar forehand, upprepa i backhand.

11. Mini Tennis

Att krympa banan lite är ett sätt för nybörjare att känna sig mer självsäkra med sina slag och sitt spel. Istället för att gå tillbaka till baslinjen på tennisbanan är det bättre att arbeta med touch och spela i serverutorna i början, som en sorts mini tennis.

När du spelar på en mindre yta och närmare nätet blir det enklare att lära sig att placera bollen och förbättra sin precision.

13. Forehands och backhands till dig själv

I stället för att fokusera på att slå tillbaka bollen från en motståndare eller till och med en vägg, kan matning av bollen vara extremt fördelaktig.

Det skapar mycket muskelminne och låter människor diktera att slå bollen på sina villkor. Detta är ett sätt att bedöma hur bollen studsar av racketen och hur mycket kraft som behövs för att faktiskt utöva sporten med tiden.

Vad som gör det till en så bra övning för nybörjare är att de ofta känner att de inte har kontroll. Det kan vara väldigt överväldigande för bollar att ha olika hastigheter i början. När du gör detta kan det vara praktiskt att ha många tennisbollar nära till hands.

14. Noggrann träningsövning

Serven är en av de mest kontrollerbara skotten i spelet tennis, och den kan också vara en av de mest frustrerande.

När man börjar i tennis har många människor ingen aning om hur man ska kasta en boll för att servera i första hand. De kan verka som en enorm utmaning, men mycket av det handlar om att replikera kastet om och om igen. När en person känner sig konsekvent med sitt kast, är det fantastiskt att se hur mycket bättre den faktiska serven blir.

15. Väggträning från olika längder

Varje blivande tennisspelare har spenderat många timmar framför en vägg. Vissa skulle kalla det den perfekta träningspartnern. Väggen tvingar dig att hålla ditt fokus uppe för att slå skott efter skott. Att spela mot en vägg kan inte helt efterlikna hur tennis spelas, men det gör ett tillräckligt bra jobb för att du ska vänja dig och förbättra dina slag.

16. Sida-till-sida forehand och backhand

I stället för att kasta en boll direkt till spelarens förhand eller backhand, kan tränaren kasta alternativa kasta bollar till deras forehand och backhand.

Positionen och att hålla rackethuvudet högt är viktigt för att vara förberedd när bollen kastas.

Mellan att flytta fötterna, växla till rätt grepp och bedöma djupet på bollen kommer många nybörjare tennisspelare att utvecklas på ett mycket effektivt sätt av denna övning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *