Spela Tennis med Diskbråck [Tennis med Ryggont]

Att spela tennis med diskbråck eller ont i ryggen kan göra sporten så mycket mindre rolig för både professionella och amatörspelare. Tennis är en krävande sport och att ha problem med ryggen kan vara både ett fysiskt och mentalt begränsande handikapp. Det är avgörande att förstå den exakta typen av skador för att fortfarande kunna delta i ditt favoritspel efter bästa möjliga förmåga.

Diskbråck kan till och med orsakas av att spela tennis i sällsynta fall. Kom ihåg att spelare kan hoppa, ramla eller snubbla och alla dessa händelser kan skapa omständigheter som får ryggkota eller brista, särskilt hos äldre vuxna.

I denna artikel tittar vi närmare på tennis med diskbråck och ryggont och vad du kan göra åt dessa problem.

Spela tennis med diskbråck

Spelare med diskbråck är ofta tveksamma att komma tillbaka på banan. Detta gäller särskilt för spelare som drabbades av fruktansvärda rygg- eller nacksmärtor i samband med diskbråck. Men personer med ojämnheter i ryggradsskivor kan fortfarande leva aktiva liv och att spela tennis borde vara inom räckhåll för praktiskt taget alla som vill delta.

Spelare måste alltid komma ihåg att skivavvikelser inte i sig är smärtsamma. Vissa utsprång är helt asymptomatiska, medan andra anses orättvist vara orsaken till rygg- eller nacksmärta. En liten minoritet av diskbråck kan orsaka kronisk smärta och neurologiska symtom, så det är viktigt att prata med din läkare om ditt specifika tillstånd innan du bestämmer dig.

För problematiskt diskbråck kan läkare vanligtvis hitta en bra lösning som löser smärtan och låter alla spelare komma tillbaka på banan inom en bestämd tidsperiod. Sjukgymnaster är bra på att hjälpa patienter att hitta sätt att återfå fysiskt aktivitet efter någon typ av skada, inklusive de allvarligaste ryggbenen.

Tennis med diskbråck

Vissa bråck kan faktiskt orsakas av att spela tennis. Dessa händelser kan leda till akut smärta eller kan gå helt obemärkt förbi. Det beror på att varje tillstånd mellan ryggradens diskar är unikt.

Viss diskbråck skapar smärta under en kort tid och kan hänföras till att spela tennis, medan andra kan anses idiopatiska, särskilt när symtomen inte börjar omedelbart.

Tennis kan anta vilken typ av diskbråck som helst, eftersom kroppen används aggressivt för att spela spelet. Spelare kommer att springa, hoppa, snurra, vrida, böja, sträcka, anstränga, falla och springa under alla kraftfulla sessioner.

Tennis är en konkurrenskraftig och perfektionistisk sport. Detta gör att det lockar vissa personlighetstyper och det händer precis att den typiska tennisorienterade känslomässiga profilen är den mest mottagliga för diskbråck.

Låt ett tennisproffs kontrollera att rätt form används

För nya spelare kan professionella tennisinstruktörer lära sig rätt form och ge förslag på hur man undviker ryggskador, ryggont eller stress på ryggen.

Som i alla sporter är starka kroppsmuskler viktiga. Träning som är utformat för att öka core-muskelstyrkan kan hjälpa till att minimera eller förhindra skador på nedre ryggen från tennis.

Hur tennis orsakar ryggsmärtor

Främre och bakre skott kräver en stor mängd vridning i ryggraden när du spelar tennis.

Tennisservicen förlänger nedre delen av ryggen och kan komprimera ländryggen. Denna hyperextension i nedre delen av ryggen kan stressa de små lederna i ryggraden, ländryggen, såväl som muskler, ligament och senor runt ryggraden.

Ryggmuskler måste stödja kontinuerliga plötsliga framåt- och sidorörelser och start-och-stopp-rörelser under en omgång tennis.

Vad kan orsaka ryggsmärtor hos tennisspelare

När du tänker på tennisskador, vad tänker du först på? Armbåge, eller hur? Tennisspelare har också problem med ryggsmärtor i samband med skador från att spela tennis.

Den plötsliga start- och stopprörelsen under spelet kräver mycket ryggmuskler. Allt detta kan orsaka mycket smärta i en tennisspelares rygg, oavsett om det är skador som skapats av rörelserna eller från överanvändning av dessa muskler.

Sätt att förhindra skador eller överansträngning

Lär dig om olika racketspänningar och bli utrustad av en professionell för lämplig tennisutrustning; ett mer flexibelt tennisracket kräver mer rotation än ett styvare tennisracket med mindre spänning i strängarna. Racketar måste också dimensioneras ordentligt efter handstorlek för att minska påfrestningen på armbågen, vilket i sin tur kan förändra svingens rörelse och i slutändan leda till ryggont.

Överväg att använda en skivserve snarare än en smashserve för att minska graden av ryggsmärta.

Använd rätt form under tennis, böj knäna, använd magmusklerna.

Andra är mer generella. Prata med en sporttränare och / eller sjukgymnast och lär dig nya sätt att arbeta med core-nmuskelstyrka, kroppsmekanik och andra medel för att minimera ryggskador.

Energiöverföring

Energiöverföringen går från marken till slagpunkten mellan racketen och bollen. För det mesta när spelare lär sig att slå en tennisboll är fokus på arm, handled och racketposition.

Men genom att använda dina ben och höfter för att producera kraft under en sving kan du skydda dig mot skador uppe i kedjan i korsryggen, axeln och armbågen.

Benanvändning under en serv är viktig för att minska skadorna vilket kräver att spelarens främre knä böjs i en vinkel på minst 14 °. Dessutom levererar höfter och benen tillsammans 51-55% av den kinetiska energin till handen medan axeln bara levererar 13% av den kinetiska energin.

Ländryggssmärta under tennis

Höfterna är särskilt viktiga i tennis eftersom de är sättet för kraftöverföring mellan under- och överkroppen. Och för att producera kraft är rörlighet en förutsättning. Om höfterna inte rör sig som de ska, kommer det att påverka resten av din sving.

Specifikt, för att få mer effekt, måste du skilja höftens sväng från axelns sväng under ett slag. Höfterna bör börja rotera först (eftersom markslag börjar från botten uppåt), med axeln som antingen förblir still eller roterar motsatt väg. Efter att höfterna har börjat röra sig framåt följer axlarna. Ju mer du separerar tiden mellan höftrotation och axelrotation, desto mer kraft kommer du att kunna generera under din sving.

Betydelsen av höftmobilitet kan inte understrykas tillräckligt. Det finns en stark korrelation mellan nedsatt rörlighet i höfterna och en ökad risk för ryggsmärta under tennis. Om bäckenet inte kan rotera på benen ordentligt tvingas den nedre delen av ryggen eller knäna att ta tyngden av detta.

Det är också viktigt att du har tillräcklig flexibilitet i knäsenorna. När knäsenorna inte är tillräckligt flexibla kan detta leda till minskad rörelse i bäckenet och höften. Tennisspelare tenderar att ha minskad knäseneflexibilitet, vilket möjligen kan förklaras med “låg redo-position”.

Eftersom tennis är ett spel av oförutsägbarhet är det vettigt att börja med att kroppen är låg till marken. Det låter dig snabbt generera explosiv rörelse. Men samma position har också dina knäsenor i en förkortad position under längre perioder. Därför är det viktigt att flexibiliteten i knäsenor bibehålls för att förhindra risken för skada på rygg och / eller nedre extremiteter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *