Så Spelar du Volley i Tennis

Volley är en typ av slag i tennis som är viktigt att behärska om du vill spela på en hög nivå.

I denna artikel ska vi gå igenom allt du behöver veta och tänka på när du ska slå volleyslag i tennis.

När det kommer till att spela volley finns det tre viktiga saker att komma ihåg som lägger grunden till vad du behöver för en säker och välutförd volley i tennis:

  • Håll din fart framåt.
  • Håll dig närmare nätet.
  • Håll din bakåtsving och sving igenom bollen kort

Följ den här guiden för att börja slå välplacerade och välutförda volleyskott och vinna poäng från nätet istället för att träffa dina skott i nätet.

Börja med att handflatan är på höger sida av greppet, som om du har ett eastern grip. Vrid sedan handflatan en åttondel av vägen runt racketen, mot botten av greppet.

Semi-western grip fungerar väl för nybörjare tennisspelare som fortfarande utvecklar sina markslag.

Rätt grepp för volley i tennis

Det första steget för att slå en bra volley i tennis är att ha rätt grepp. Utan rätt volleygrepp kommer du inte att kunna slå välplacerade volley skott eller vara en effektiv nätspelare i dubbel eller singel.

Många rekommenderar det kontinentala forehandgreppet för både forehand och backhand volley. Det är också vad proffstennisspelare använder.

När du är vid nätet måste du kunna reagera snabbt, så det är viktigt att ha samma grepp för båda slagen. Du har vanligtvis inte tid att byta grepp mellan forehand och backhand salvor.

Om du har en svingande volley kan du använda ditt förhand- och backhandsgrepp, men vanligtvis, efter det skottet, vill du byta till kontinentalt grepp för nästa skott. Svingande volley slag används vanligtvis för att avsluta poängen eller för att övergå från baslinjen till nätet.

När du har rätt grepp måste du ha rätt volleyteknik för att bli en bra nätspelare.

Här är viktiga aspekter för att se till att du använder bra volleyteknik. Påminn dig själv om att göra dessa tre saker och du kommer att börja slå bättre volley slag.

Fotarbete – kom i rätt position

Det första steget till bra volleyteknik är att använda ditt fotarbete för att komma i god position.

Många använder ett delat steg för att komma under kontroll innan de förbereder sig för volley. Detta är valfritt men förmodligen en bra idé för nybörjare eller spelare som närmar sig nätet snabbt.

När du väl vet om du ska slå en forehand- eller backhandvolley måste du vända dig i sidled i ungefär 45 graders vinkel från nätet, med höfterna något stängda. Dina fötter ska vara förskjutna i samma 45-graders vinkel.

För högerhänta spelare har du din vänstra fot framåt för forehand slag och höger fot framåt för backhand slag.

Din racketposition

Många spelare börjar med att ha sitt racket för högt eller för långt tillbaka på sitt slag.

För att träffa rena volley skott måste ditt racket vara bakom den plats där du kommer i kontakt med bollen utan att föra racketen bakom kroppen.

Om du tar tillbaka racketen för högt, måste du hugga ner dina slag vilket får bollen att dyka upp. Om du tar racketen för långt bakom dig kan du lämna utrymme för fel i din volleyteknik och gör skottet svårare att utföra.

Din hand ska vara något under rackethuvudet och strängarna lutas något uppåt beroende på hur lågt skottet är. De lägre slagen kräver att strängarna pekas högre för att få bollen över nätet.

Du kan tänka på volley som ett slag, du svingar inte som du gör med markslag eftersom du redan är nära nätet. Du slår också bollen innan den studsar, så du använder bollens rörelse för att få kraft. Du behöver vanligtvis också ha ett fast och stabilt grepp och handled.

Du kommer att absorbera viss påverkan på volleyen beroende på vilken typ av volley du vill träffa. För ett drop shot kommer din handled att ge mer rörelse vid kontakt, men för en mer kraftfull volley, vill du ha en fast handled.

Håll din fart framåt

Se till att du går framåt, INTE i sidled eller bakåt när du träffar ditt volley slag.

Detta är det viktigaste tipset. Din kroppsvikt och fötterna bör lutas och gå framåt i skottet. När du träffar volley bör du överföra din vikt från rygg till framfot medan du öppnar höfterna från stängt läge så att dina armar släpper ut energin genom racketen i bollen.

Du kan göra en övning där någon kastar en boll åt dig medan du är på dina hälar, sedan igen medan du lutar dig framåt. Det är lättare att undvika bollen när du är på fotbollarna.

Utan att gå framåt lämnar du det upp till din arm att göra allt arbete, då kan du få en vana att svinga på dina volleyslag vilket ökar utrymme för fel. Detta är en dålig vana som många tennisspelare gör.

Håll istället din kropps fart framåt och håll armrörelsen liten. Detta ger mindre utrymme för fel och gör volleyslag lättare. Din framåtriktade kroppsrörelse och en fast handled och grepp kommer att driva bollen genom banan. Det är nästan alltid fotarbetet, positioneringen och din rörelse som avgör volleyens resultat.

Forehand volleyslag

De flesta tennisspelare föredrar forehand volley. Det är lättare eftersom du har större räckvidd för att styra racketen bättre på den sidan.

För en bra forehand volley, följ tekniken som beskrivs ovan. Du vill också hålla vänster hand upp och sträcka den från kroppen. När du slår på tar du den så att båda armarna kommer ihop. Detta hjälper dig att hålla din balans och kontroll.

För att ändra riktning på bollen justerar du helt enkelt din handleds- och racketposition något. För att slå volley crosscourt (vänster för högerhänta spelare) har du rackethuvudet framför din handled. För att slå en hand volley eller till höger stänger du din hållning lite mer och öppnar handleden något för att få tillbaka racketens huvud lite mer.

Backhand Volley

Backhand volley är vanligtvis det svagaste volleyslaget för tennisspelare.

För att träffa en bra backhandvolley måste du stänga höfterna och fötterna tidigt och sedan sätta volleyslaget korrekt. När du har stängt dina höfter och har racketen lite bakom dig öppnar du dina höfter för att kör ditt rackethuvud framåt genom bollen.

Det vanligaste misstaget spelare gör med backhandvolley är att börja med att deras racket är för högt. Detta får dem att hugga ner på volley och bollen dyker upp. På grund av den här tendensen är det bra att börja med ditt racket lägre än vad du tycker den borde vara, och sedan lyfta rackethuvudet när du svingar om det behövs.

Stå närmare nätet och låt inte bollen falla

Ju närmare du är nätet, desto lättare blir volley.

Det är mycket lättare att rensa nätet och köra bollen ner i banan eller mot din motståndares fötter om du är närmare nätet.

Att stå längre bak låter också bollen falla på fötterna, vilket gör en mycket svårare volley. Försök istället att gå framåt och slå bollen på den högsta punkten du kan.

Ett volleyslag från axelhöjd är mycket lättare än ett volleyslag från dina knän.

Om du kan ska du alltid vara minst halvvägs mellan servelinjen och nätet på dina slag. Slå inte volleys från servelinjen om du inte slår en halv volley för att gå framåt till nätet.

Om dina salvor dyker upp eller flyter mer än du vill, skär du förmodligen diTT racket under bollen istället för att slå igenom den. Din racketväg på volley måste gå mot den plats du vill slå den, inte ner.

För att åtgärda detta lutar du dina strängar lite mer mot den riktning du vill slå bollen i stället för upp i luften.

Träna volleyslag i tennis

Det är en sak att läsa om volleyteknik, men du behöver volleyövningar för att gå ut och öva och lära dig använda volley i praktiken.

Det blir svårare att ändra din teknik under en match. Här är några övningar som hjälper dig att upprätthålla god form och förbättra dina volley slag.

Volley mot en vägg

Börja långsamt med korta volleys för att få din teknik rätt innan du slår hårdare slag djupare i banan.
Försök med 10 forehandsslag och sedan 10 backhandsslag. Om du är en mer avancerad spelare kan du prova 20, 50 eller till och med 100 i rad!

Den här är lätt eftersom du kan använda en tennisvägg vid dina lokala banor eller en tegelvägg på sidan av ditt hus. Du behöver inte heller någon partner.

Volleys med din dubbelpartner

Återigen, börja kort här, stå nära nätet. Gör enkla, lätta volleyslag för att få in känslan och timing. Sedan när du greppat detta, ta ett steg tillbaka, sedan ytterligare ett, sedan ytterligare …

Så småningom kommer du att kunna göra detta när var och en av er är på servelinjen.

Två fram och två bak

En rolig övning för fyra personer är denna. I den här övningen börjar två personer vid servicelinjen och det andra laget vid baslinjen.

Spelarna från servelinjen matar bollar, varannan till de två baslinjespelarna. Vid sitt första skott måste baslinjelaget slå bollarna i singelbanan (inga lobar), efter det är hela banan öppen och lobbar är tillåtna.

Nätspelarna måste slå sin första volley från servelinjen, eller inom några få meter.

Grunderna för volley i tennis

Framme vid nätet är den första grundläggande manövreringen att ta ett balanssteg. Detta involverar:

  • Lutande av kroppen framåt, kroppsvikt vilar på fotsulorna, axlarna framför fötterna
  • Armbågar och underarmar bort från kroppen, framför buken, ca 10 cm framåt.
  • Racket pekade framåt, huvudet något lyft
  • Greppa med hammargreppet
  • Vänster hand (för högerhänt) placerad på racketens hals
  • Huvudet blickar framåt, ögonen riktade mot returskottet och bollen
  • Fötterna breda i axelbredd isär (stabilitet)
  • Knän svagt böjda, så att låren kan styra kroppens framåtlutning

Genomföring av volley slaget

När förberedelserna har ägt rum och fötterna har delats måste spelaren överföra sin vikt. Denna överföring utgör det första steget i slaget. För att slutföra det, tryck vikten kraftigt framåt för att följa med slaget och ha rörelse och momentum när det är dags att genomföra den. Bollen ska träffa racketen mitt i dragkraften. Dessa rörelser, stötsteget och racketens inverkan på bollen, som vi lägger till den utnyttjade hastigheten hos den ankommande bollen, skapar en kinetisk energi som ger den nödvändiga och anpassade hastigheten till bollen.

I slutet av volleyslaget avslutas rörelsen genom att skicka racketens huvud i riktning mot spellplanen tack vare en lätt böjning av handleden. Eftersom armen förblir avslappnad blir handleden positiv. Men var försiktig så att du inte parar ihop rörelsen med en böjning / förlängning av armbågen. Detta kommer att ge instabilitet i slaget.

Det motsatta benet fångar upp och korrigerar eventuell obalans och avslutar rörelsen. Racket ska inte hamna på andra sidan av kroppen. Även om den skickas framåt, måste racketen slutföra en liten nedstigning för att skära bollen och tvinga lägsta möjliga studs.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *