Nyttiga Matlådor för Padel – Våra Bästa Tips

Kosten är otroligt viktigt för vårt välmående. Det är knappast en nyhet att nyttig mat får oss att bli piggare, ger oss mer energi och framförallt minskar risken för livsstilsrelaterade sjukdomar.

Men inte minst är maten en otroligt viktig del när man sportar. Vare sig det är när man gymmar och bygger muskler eller bara vill vara på topp, full av energi när man spelar padel. Om du ska spela padel är det praktiskt att ha med sig en matlåda med nyttig mat att äta antingen innan eller efter träningen. Om dagen är hektisk kan matlådor därför vara extremt praktiska. Det är lätt att man bara slänger i sig något, ofta onyttigt när tiden är begränsad. Att förbereda nyttiga matlådor är då ett smart och praktiskt val för att se till att du får i dig rätt mat och rätt näringsämnen som är speciellt viktigt när man tränar och sportar.

I denna artikel går vi igenom saker du bör tänka på och våra bästa tips för nyttiga matlådor för padel.

Även om sporten är pausad just nu, bör idrottare fortfarande fokusera på högpresterande dieter så att de är redo att fortsätta spela när restriktionerna hävs. Hur ser det ut? Vår expert på Barnsjukhus i Colorado, Amanda Turner, har satt ihop flera alternativ som du kan göra hemma på mindre än 15 minuter.

Sportande och kost

När du sportar mycket vill du ha enkla och goda luncher som kan ge dig hög prestanda och energi som kan få dig att ta dig igenom hela dagen. Idrottare ofta har en högre ämnesomsättning och det kräver rätt mängd av rätt sorts mat – och viktigast av allt – rätt typ av mat.

Näringstips för padelspelare

Innan du börjar planera dina matlådor är det viktigt att förstå de olika delarna av en högpresterande lunch som passar din sportande livsstil, varför vissa livsmedel är viktiga och hur mycket av dem du bör äta.

Planera din matlåda

Om du är en matfantast kan du göra dina egna matlådor hemma. Men som du vet kan planering och förberedelser vara tidskrävande. Du måste omsorgsfullt välja ut de ingredienser som är högkvalitativa, nyttiga, och är lämpade för din aktiva livsstil. Om du lever et hektiskt liv med begränsad tid att laga nyttiga och genomtänkta matlådor – eller bara tycker att det är tråkigt kan du istället köpa färdiga matlådor. Tjänster som traningsmat.se erbjuder väl genomtänkta färdiga nyttiga matlådor som är utformade specifikt för en aktiv livsstil med sportande och träning.

1. Protein, kolhydrater, och fetter

Dessa tre huvudsakliga näringsämnen ger energi till din kropp vid träning och fysisk aktivitet såsom padel:

Protein: Hjälper till med muskelåterhämtning och skapar andra byggstenar

Kött och fågel; fisk; ägg; mejeriprodukter med låg fetthalt (ost, yoghurt, mjölk); soja (edamame, tofu, tempeh); bönor och baljväxter

Kolhydrater: Ladda om dina muskler för att ge högintensiva energidepåer

Spannmål (bröd, pasta, muffins, kex, ris); potatisar; frukt; bönor och baljväxter; godis och desserter

Fett: Håller alla dina celler intakta, hjälper till att reglera din kroppstemperatur och kan hålla inflammation borta
Nötter och smör; avokado; oljor; frön (som solrosfrön); pålägg (mayo, smör, färskost); mejeriprodukter med hög fetthalt

2. Lägg till färg till din kost

Att äta regnbågens färger är ett av de bästa sätten att få näringsbalans i din kost. Ju större variation av färger från frukt och grönsaker, desto bättre blir ditt näringsintag. Och när din näring är bra så gynnas din snabbhet, styrka och kraft. Om du vill äta för att prestera är det bra att ta med frukt och grönsaker till lunch varje dag.

3. Vatten och vätska

Visste du att vatten är ett viktigt näringsämne? Det utgör 60 till 70 % av vår totala kroppsvikt. Det betyder att om du väger 45kg är 27 till 31 kilo av det vatten. Vi avger vatten från våra kroppar när vi svettas, använder badrummet och till och med bara genom att andas hela dagen.

Det är viktigt att fylla på med vätska för att må bra och kunna prestera på topp. Utöver en näringsrik matlåda är det därför viktigt att komplettera den med en lämplig dryck. Vatten, mjölk eller juice är de bästa valen till din måltid. Läsk och energidrycker hydrerar dig inte bra och du bör egentligen bara använda sportdrycker för träning och tävling – tillfällen då din träning eller aktivitet kommer att vara otroligt intensiv och varar mer än en timme.

4. Justera portionerna till din träning

Under året förändras förmodligen mängden du tränar och spelar padel. Det betyder att ditt matintag förmodligen borde förändras med det. När du tränar mer, låt oss säga två timmar om dagen behöver du mer mat än du gör under lågsäsong när du troligen spenderar mer tid på soffan och inte är lika aktiv. Se över och utvärdera hur dina portioner kan förändras baserat på din träningsansträngning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ongoal välkomnar alla nya kunder med 10% rabatt!
Ongoal välkomnar alla nya kunder med 10% rabatt!