Epikondylitbandage Bäst i test- Guide till Armbågsskydd

Tennisarmbåge är ett tillstånd som kännetecknas av smärta och obehag i armbågen. Och även om namnet antyder något annat, drabbar det inte bara tennisspelare. Tennisarmbåge kan orsakas av någon form av upprepad överanvändning av armbågen. Det inkluderar ofta att spela tennis, men det kan också inkludera målning, matlagning och så klart inte minst padel.

Alla rörelser som involverar handen, handleden och underarmen får musklerna att dra på utsidan av armbågen, där de fäster vid benet.

Detta orsakar obehag, smärta eller spänning. Och ofta kan dessa symtom lindras genom att bära ett armbågsstöd. Ett epikondylitbandage kan bäras förbi armbågsleden, nära handen. Den fungerar för att ge smärtlindring genom att flytta spänningspunkten närmare handleden. Detta förhindrar att spänningen fokuseras på bara ett ställe, vilket kan lindra en del av smärtan eller obehaget runt armbågen.

Det finns massor av armbågsstöd och armbågsband där ute. Så om du bestämmer att ett armbågsstöd kan vara rätt för dig, har du många alternativ att välja mellan.

Vad du ska leta efter i ett tennisarmbågsstöd – epikondylitbandage


Remlängd/ärmstorlek

Eftersom dessa bandage är bärbara, bör du överväga storleken när du handlar, om de finns i olika storlekar. Om du tittar på en justerbar rem, var uppmärksam på den totala remmens längd. Och om du letar efter en hel ärm, var uppmärksam på ärmstorleken. Vissa hängslen visar också en “maximal omkrets”, som du kan använda för att bestämma storlek. (Detta beskriver den maximala omkretsen av en arm som stödet kan ta emot.)

Vikt

Bandage tenderar att vara ganska lätta. Men vissa är tyngre än andra. Så det är värt att dubbelkolla en hängslens vikt innan du köper, bara för att säkerställa att du vet vad du kan förvänta dig.

Justerbar passform

Många bandage kommer med remmar som du kan använda för att justera din passform. Detta kan hjälpa dig att säkerställa att din hängslen är exakt så tight eller så lös som du vill att den ska vara – vilket ger dig ett ännu mer skräddarsytt sätt att dimensionera din hängslen.

Hur man bär ett tennisarmbågsstöd

En tennisarmbåge kan låta som att den ska bäras på din armbåge. Men den ska faktiskt bäras på underarmen, precis under armbågen. (Som en påminnelse skapar detta ytterligare en spänningspunkt i din arm – så att smärtan och spänningen inte fokuseras på bara ett ställe.) Försök att lokalisera den stora muskeln i din underarm och placera den vadderade delen av stödet över den muskeln . Dra sedan åt stödet tills det sitter bekvämt åt — det betyder åtsittande, men inte för hårt.

Dessa instruktioner gäller endast om du bär ett armbågsstöd eller en armbågsrem. Om du har en armbågsärm, dra ärmen över din armbåge så att halva ärmen är under din armbåge och hälften är ovanför den. Om ärmen kommer med en rem, justera din passform så att ärmen känns åtsittande och säker, men inte för tight.

Hur länge man ska bära ett tennisarmbågsstöd

Det rekommenderas att du bär armbågsstöd endast under aktiviteter som skapar smärta eller kräver upprepade rörelser till handen, handleden och underarmen. Och om dessa aktiviteter varar ett tag – till exempel att skriva under en åtta timmar lång arbetsdag – rekommenderas konsekventa pauser från stödet.

Det är mycket viktigt att du avstår från att bära en armbågsrem under längre perioder. Skador (som tennisarmbåge) behöver blodflöde för att läka. Och eftersom armbågshängslen är åtsittande kan de begränsa din blodcirkulation vilket hämmar återhämtning.

För att avgöra om du har på dig armbågsstödet för hårt eller för länge, leta efter missfärgning eller svullnad i handen eller handleden, eller rodnad eller irritation där du bar ställningen. Att känna nålar i handen eller armen är också ett dåligt tecken.

Som alltid är det en bra idé att rådgöra med din läkare eller en sjukgymnast för att säkerställa att du bär ditt armbågsstöd på rätt sätt.

Ska jag ha tennisarmbågsstöd på natten?

Du kan bära ett armbågsstöd när som helst på dagen, men du bör bara bära ett under aktiviteter som är smärtsamma, obekväma eller repetitiva. Ett armbågsstöd kan tillfälligt förbättra greppstyrkan och ge smärtlindring under vardagliga sysslor och hushållssysslor, eller ge lindring under arbetsdagen. Men epikondylitbandage bör inte bäras när du sover eller när du vilar, går eller sitter hemma.

Återigen beror detta på att skador behöver blodflöde för att läka. Och eftersom armbågshängslen kan hämma din cirkulation, vill du avstå från att bära dem under längre perioder.

Hur tight ska ett tennisarmbågsstöd vara?

Epikondylitbandage ska vara snäva – men inte för snäva. Den bör appliceras med lämplig mängd spänning för att tillåta trycket att skingra eventuell ömhet, men inte så hårt att det påverkar cirkulationen eller greppstyrkan. Med andra ord, din tennisarmbåge ska vara tillräckligt tight för att ge avlastning – men inte så hårt att din hand börjar somna.

Du bör även hålla ett öga på hudirritation. Om din hud blir röd eller irriterad på den plats där du har ditt bandage, kan den vara för stram.

Vem är armbågsstöd lämpliga för?

Armbågsstödet kan användas av barn, vuxna och äldre som lider av skador eller obehag i armbågsområdet. Det används ofta för tennisarmbåge, golfarmbåge (epikondylit), ledvärk, artros, artrit, bursit, reumatism eller andra skador eller tillstånd. Bandaget ska inte bäras vid hudskador, på grund av svullnad eller frakturer eller vid cirkulationsproblem.

Tänk efter innan du använder armbågsstöd: Det är alltid viktigt att besöka en läkare för att avgöra vilken behandling som rekommenderas i just ditt fall

Appliceringen av armbågsstöd beror på vilken typ du använder. Det normala bandaget ska bäras över armbågen och det elastiska bandaget ska sitta direkt över leden eller armkroken. Denna del är vanligtvis i mitten av bandaget eller markerad.

Om du bär ett armbågsstöd ska det bäras något under armbågsleden vid basen av senor som ansvarar för att böja och sträcka armen. Det är vanligtvis svårare att göra detta ordentligt, men de flesta tillverkare förklarar hur. Du kan också leta efter videor för att förstå förklaringen bättre.

Vilka typer av armbågsstöd finns det och vilka är rätt för dig?

Du bör alltid prata med din läkare om typen av behandling för din armbågssmärta, inklusive användning av ett armbågsstöd. Om din läkare säger att en tandställning kan vara en bra idé för dig, finns det två alternativ beroende på ditt tillstånd.

Armbågsstöd ska användas för armbågens leder, muskler och vävnad. En skillnad görs mellan dessa främst utifrån indikationen. Två olika typer av stöd används vanligtvis:

Armbågsstöd

I det följande kommer vi att förklara de olika typerna och deras respektive fördelar och nackdelar. På så sätt vill vi hjälpa dig att hitta det armbågsstöd som passar dig bäst.

Vad kännetecknar ett armbågsstöd och vilka är dess fördelar och nackdelar?

Ett armbågsstöd rekommenderas oftare, särskilt för att lindra smärta i senor. Den bärs inte över hela leden på huden utan fixeras med kardborreband och effekten förstärks med kuddar eller annan stoppning, beroende på modell.

Fördelar

  • Rörelsefrihet mindre risk för allergier
  • stödjer senor
  • är särskilt bra för tennis, padel, och golfarmbåge (epikondylit)

Nackdelar

  • skyddar inte leden
  • ger endast selektiv komprimering

Här appliceras trycket endast selektivt på senornas närmande. På så sätt har personer som behöver stöd i senan men även rörelsefrihet, som tennisspelare och golfare, mest nytta av att använda armbågsstöd.

Vad utmärker ett armbågsstöd och vilka är dess fördelar och nackdelar?

Särskilt bra för styrkeidrottare, klassiska armbågsstöd ger bättre stabilisering och kompression av leden och omgivande vävnader i armbågen. De är också bättre för ospecifik smärta eller mer allmän armbågssmärta.

Fördelar

  • bättre för ospecifik eller mer allmän armbågssmärta
  • stödjer och stabiliserar leden och armbågens vävnad
  • är särskilt bra för styrkeidrottare

Nackdelar

  • större risk för allergier på grund av materialen
  • begränsar rörelsen något

Armbågsstöden kan också ge en kompressionseffekt, som kan anpassas med kardborrstängning och förstärkas med stoppning och tyglar.

Finns det något alternativ till armbågsstöd?

Armbågssmärta och obehag kan behandlas med konservativa åtgärder. Det finns olika typer av terapier som kan hjälpa från fall till fall. Några är:

  • Immobilisering
  • Bandage / muddar / hängslen
  • Sprayning med kortison och/eller gel och lokalbedövning
  • Fysioterapi
  • Chockvågsterapi
  • Tejpbehandling (Kinesio)
  • Akupunktur
  • Medicin
  • Kryoterapi
  • Stretchövningar

Du bör alltid konsultera en ortopedisk kirurg innan du gör något av dessa.

Förebygga en armbågsskada – Vad är det bästa sättet att förbereda sig?

Det finns ett antal proaktiva metoder du kan använda för att förhindra att armbågsskador uppstår:

  • Regelbundna förstärkningsövningar
  • Värm upp och kyl ner ordentligt före och efter träning
  • Använd bra teknik och lämplig utrustning när du tränar
  • Undvik eller modifiera repetitiva uppgifter som belastar musklerna i armen för mycket

Material

Armbågsstöd finns i olika material, såsom neopren eller polyester. Vilket material som kommer i fråga beror ofta på om det finns några allergiska reaktioner i förhållande till materialet.
Storlek

Innan du köper är det viktigt att mäta armbågens omkrets så att storleken matchar bandaget. Om armbågsbandaget väljs för litet stoppas blodtillförseln och det skapar en smärtsam och obehaglig känsla.
Slutare

Armbågsbandagen finns från olika tillverkare och därför även i olika utföranden. De finns med praktisk kardborrstängning, men även för beläggning. Typen av stängning beror på dina egna önskemål och säkert på bärkomforten, som känns vid bärandet.
pelotte

Vissa bandage har extra stoppning inuti. Dessa klädslar satt precis i armbågsstödet och ger ytterligare lokalt tryck. En dyna verkar vara effektiv på vissa ställen, men den rekommenderas inte för en bredare behandling.

Bästa Epikondylitbandagen


Mueller Premium Tennis Armbågsstöd


Rehband UD Tennis Elbow Strap


NIKE Pro Combat Elbow Sleeve


 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fynda Padelutrustning på senaste Kampanjerna!
Fynda Padelutrustning på senaste Kampanjerna!