Intresset för padel har ökat stort under 2000-talet och det har nu blivit en intressant kanal för olika typer av företag att marknadsföra sig i. På spelmarknaden finns det redan nu ett par aktörer som har använt sig av padelsporten för att nå nya målgrupper. Inte minst gör många spelbolag och casinon som är svenska nu en satsning med att erbjuda odds på padel, just eftersom intresset har blivit så pass mycket större.
För den som har följt idrottsvärlden är det uppenbart att olika spelbolag och casinon har använt sig av det stora intresset kring sporten för att nå nya målgrupper. Alldeles uppenbart har det också varit ett förhållande som har gynnat sporten, som den här vägen har kunnat öka sin intäkter och professionalisera stora delar av sin egen verksamhet.
Fotboll, golf, ishockey och tennis är de huvudsakliga sporterna som under lång tid har kunnat dra nytta av olika typer av sponsorer, och där bland annat spelbolagens pengar utgör en stor del av den totala intäktskakan. Det gäller för andra mindre sporter att försöka haka på den här trenden, för att kunna öka sina egna intäkter.
Det är precis den utveckling som sporten padel nu försöker göra, genom att bjuda in både spelbolag och casinon för att öka intäkterna. Det kommer i förlängningen att höja kvalitén på sporten, öka vinstpengarna till spelarna och lägga en grund med bättre förutsättningar att utveckla sporten.
I övrigt kan man lugnt konstatera att spelbolag som erbjuder betting på odds nu tar padel på ett större allvar. Det märks inte minst på oddsutbudet, där det finns mängder av oddsmarknader att ta del av på många olika tävlingar. Störst är utbudet när det gäller World Padel Tour och de många stora tävlingar som finns på touren.
Andra typer av företag sponsrar World Padel Tour
Tidigare har primärt varit andra typer av bolag som har sett det som en smart investering att lägga en del av sin marknadsföringsbudget på att sponsra padeln på olika sätt. Exempelvis har stora företag som Max Colchon, NTT Data, PlayTomic och Cupra sponsrat World Padel Tour under lång tid.
I övrigt kan man säga att företag som sysslar med padel i sin egen kärnverksamhet har varit tidiga med att sponsra tävlingarna, eftersom man ser det som ett strålande tillfälle att marknadsföra sig i en relevant kanal, mitt in i den givna målgruppen direkt. Sådana företag är exempel HEAD och Bullpadel, som båda sysslar med padelutrustning.
Det återstår att se hur framtiden ser ut för padel och sponsorskap. När man ser till hela sporten är det en sport som fortsätter att växa, även om motionärsdelen av sporten möjligen har nått lite av en mättnad. Men när det gäller elitpadel och padel på tävlingsnivå finns det snarare en trend som säger att intresset ökar.
En sak som man har gjort smart inom World Padel Tour är att låta de stora tävlingarna ambulera runt om i flera delar av världen. Det är inte bara en sport som är koncentrerad till de södra delarna av Europa, även om fästet är som allra starkast där. Det går till exempel att följa tävlingar på plats i Sverige, där bland annat Malmö har arrangerat tävlingar på World Padel Tour tidigare.
I takt med att intresset ökar kommer också investeringsintresset i sporten att bli större. När fler följer padeltävlingarna finns det ett bättre skyltfönster att använda för sponsorer som gärna förknippas med sporten. I slutändan handlar allt sponsorskap om ekonomi, där det gäller att kunna räkna in marknadsföringsinvesteringen i ökade intäkter, förbättrad varumärkeskännedom eller ökad trafik till ens kanaler. Allra helst vill man få till ett sponsorskap som leder till allt det.
Huruvida det blir spelbolag och casinon som kommer att sponsra padelsporten i framtiden återstår att se, men att det kommer att finnas många andra typer av företag som letar sig till World Padel Tour känns givet. Samtidigt växer konkurrensen från andra sporter. Exempelvis finns racketsporter som tennis och badminton hela tiden där som ett hot, samtidigt som sporten pickleball nu vinner mer mark i Sverige och stora delar av världen. Vad innebär det för sponsorskapet kopplat till padelsporten i framtiden? Det får framtiden helt enkelt utvisa.